Bucăți de întregi


Când spun ciot și nu mă refer la sensul lui concret, gândurile îmi zboară adeseori spre Venus de Milo. Din celebra sculptură s-au păstrat trunchiul și capul, soclul și brațele fiind înghițite de dușmanul tuturor zeilor, titanul Cronos. Opera de artă este superbă. Dar nu ar fi și mai frumoasă dacă ar fi completă? Și completitudinea nu ar fi preferabilă chiar și lipsei unei părți corporale ce prezintă diformități?

Venus de Milo
de jay8085 (Flickr: Venus) [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons
Zilele trecute am citit un comentariu al lui Cudi, în care îl ruga pe Iosif următoarele:

Iosif, ești de acord ca doar astăzi, aici, să vorbim fără ca tu să pomenești de Dumnezeu și Iubire Absolută, Mamona & company? Pentru o singură zi?

Uite, te provoc la un schimb de roluri, ca să nu se lase cu sevraj. Răspunde tu în stilul meu, iar eu voi răspunde prin prisma ta, eu voi fi cea care pomenește de IUBIREA ABSOLUTĂ și toate cele aferente. Doar pentru azi, accepți provocarea?

Chiar dacă asta l-ar scoate pe Iosif din schema lui de a comenta, nu cred că-i vorba doar de atât, cred că și Cudi ar prefera un alt tip de comentarii de la el. Și mi-a venit să îi spun: „Dar Cudi, nu poți accepta oamenii pe bucăți! Zilele trecute, Ketherius și cu tine v-ați arătat dispuși să mă deblocați la voi pe blog, fiind poate interesați de unele opinii ale mele, dar nefiind dispuși să-mi acceptați anumite judecăți de valoare, pe care le treceți la capitolul insulte. Cu ceva mai mult timp în urmă, i-ai spus Elenei că totul ar fi ok la ea, dacă nu ar pomeni atât de des de filocalii și păcatul malahiei. Iar acum îi spui lui Iosif să renunțe la clișeele lui religioase. Dar te-ai gândit că poate aceste clișee au contribuit la definirea lui ca întreg și că în lipsa lor, poate nici acele părți care îți plac din comentariile lui n-ar mai exista? Nu poți să-ți ungi miere pe pâinea cu unt, pentru a te bucura de gustul ei, având pretenția ca ea să nu fie lipicioasă și să nu te atingă. La fel, nu poți primi în casă un om, spunându-i să-și lase brațele sau picioarele afară. Și nu te poți căsători cu o femeie ce are un copil, spunându-i că o accepți în viața ta pe ea, dar nu și pe copil. Dacă primești un om, atunci nu îl poți primi pe bucăți, pe jumătăți, pe segmente. Fie îl primești întreg, cu tot ce are el, cu bune și rele, fie nu îl primești deloc.” Dar, în timp ce purtam acest dialog imaginar cu Cudi, mi-am dat seama că… și eu fac la fel!

De ceva vreme, pe blogul ăsta există regula ca cei care comentează să se abțină de la vulgarități. Iată-mă, așadar, vinovat de exact lucrul pe care i-l imputam prietenei mele virtuale cu blog! Pentru că și cenzura exprimării nu este decât tot o formă de a-l ciunti pe celălalt, de a-l primi doar cu părțile pe care le vrei tu. Și, oricât am încercat să-mi justific decizia sau să o separ de cerința lui Cudi, nu am reușit. De exemplu, îi spuneam Renatei că limbajul vulgar este, în armonia universală a Logosului, ca o notă falsă într-o simfonie perfectă. Dar oare clișeele sau prostia diseminată în comentarii nu sunt același lucru? Și cuvintele sau epitetele dure nu sunt, indiferent de valoarea lor de adevăr, purtătoare de violență și dizarmonie, cel puțin pentru cel care le receptează în plin? Și oare a-l accepta pe celălalt cu bune și rele nu presupune a-i accepta și modul de a fi și de a se exprima, fără să-l judeci?

Surprins de această revelație, am reflectat și am luat decizia să renunț la cenzurarea comentariilor. De azi înainte aveți voie să vă exprimați liber, fără grija că, dacă veți scăpa un cuvânt sau o expresie licențioasă, veți fi trimiși la gunoi. Sigur, dacă sunteți spurcați la gură, probabil că formulările voastre îmi vor crea disconfort, dar nu vă voi șterge comentariile, pentru că nu asta e cea mai inspirată modalitate de a vă face să realizați că acest mod de interacțiune îmi displace profund. Iar dacă vor fi unii care vor veni aici special pentru a arunca mizerii, acestea le vor fi cea mai bună carte de vizită. Eu îi voi ignora dar nu le voi șterge nici lor comentariile, deoarece nu pot, nu am cum să cer altuia să mă accepte așa cum sunt, cât timp eu nu îi accept pe ceilalți decât în condițiile mele. Asta nu înseamnă că n-o să-i mai spun niciodată unui naiv c-ar fi preferabil să se maturizeze, sau că n-o să-i sugerez cuiva care înjură că există variante mai elegante de exprimare. Dar n-o să mai pun Codul Lingvistic pe post ce Cerber, la intrarea pe blog.

Sper să fi luat o decizie bună.

6 thoughts on “Bucăți de întregi

  1. Camelia 05.09.2017 / 01:00

    Urmărindu-ţi evoluţia din ultima vreme, era inevitabil să faci asta, aşadar, alianţa cu inevitabilul s-a produs, te-ai dezis de Elena, scuze că o pomenesc în lipsă, te-ai străduit din răspunteri să intri în graţiile unora ca un repudiat ce erai, pentru polemică te califici ca un perfect cruciat, fie şi pentru simplul fapt că porţi lupte, şi-ai, frate, aşa un spirit pătimaş!
    Răbufnirile periferice nu se pun.

  2. Lotus 05.09.2017 / 01:28

    Elena e imatură. Nu m-am dezis de ea, i-am zis că e imatură.

    Dacă acum două zile mi-ai fi zis că e inevitabil să renunț la cenzurarea comentariilor, astăzi te-aș fi angajat ca profetă. 🙂

    Nu știu cum să iau comentariul tău, sau ce să-ți răspund, dar, în sfârșit, totul e bine când vorbim de evoluție.

  3. Camelia 05.09.2017 / 01:44

    Păcat că nu există buton de hăhăială, ca pe facebook, dar consideră că reacţia asta am avut-o, citind ce mi-ai răspuns, da’i bine că tinzi la construcţie.
    Cu aceeaşi prietenie pentru cel care, tot problematizând, al naibilul de pare vreun obosit! Că i-ai înghesuit pe toţi de parcă i-ai fi prins pe coridor.

  4. Renata Carageani 05.09.2017 / 08:34

    O idee înțeleaptă e bine-venită oricât de târziu.
    Io doar cu nostrastelluța fac excepție: n-o mai ignor, o șterg, dacă apare. Nebunii în libertate mă înspăimântă.

  5. Iosif 05.09.2017 / 08:44

    Renata,”stellu” are treaba cu Hristos si este,manipulat de Lucifer…:)

  6. Lotus 05.09.2017 / 19:19

    Renata, mi-ai criticat abordarea când i-am zis că o voi ignora până-și va face blog, hmm? 🙂

Comentezi?

