Internetul, made in China


Daimon zis și Alex se plânge într-un articol cu imagini ilustrative că aproape toate articolele de pe net conțin imagini ilustrative, care lui nu-i prea plac, dintr-un motiv pe care nu l-am înțeles foarte bine, deoarece i-am citit textul fugitiv, uitându-mă mai mult la imagini. Și se întreabă de ce și ce-i de făcut. Întrebări la care o să încerc să răspund în rândurile de mai jos, nu înainte de a pune deja tradiționala imagine ilustrativă de după primul paragraf:

cursuri fotoshop

Dar haideți să trecem la un ton mai serios. Ideea unor articole lipsite de garnitură vizuală, cel puțin acolo unde ea nu se justifică, este interesantă și merită rumegată. Eu unul inserez imagini în articole de când mă știu. Gândindu-mă retrospectiv, deși am urmărit întotdeauna să le pun „în temă”, cred că rareori ele au adus un plus de valoare articolului sau au fost necesare. Iar pe alte site-uri, situația este mai nasoală: imagini neoptimizate, care se încarcă greu și care nu au legătură cu textul, imagini multiple, dublate de imaginile din sidebar, footer și header. Și atunci, de ce toată lumea le folosește? Răspunul este 9.90.

Mai țineți minte când ați văzut ultimul produs al cărui preț să fie o sumă rotundă? Eu rareori văd. De cele mai multe ori mă lovesc, atât pe net cât și în offline, indiferent de magazin, de prețuri de tipul: 9.90, 49.90, 99.90. Au ajuns să mă ducă la exasperare, îmi vine să le spun comercianților că sunt idioți, de vreme ce, după atâta timp, încă mai folosesc acest sistem de a pune prețuri, mai lungi, mai complicate. Nu e mai simplu să scrii 10 lei în loc de 9.90? Nu ești tot acolo? Dar toată lumea scrie 9.90, și asta pentru că la un moment dat un psiholog a spus că creierul omului percepe 9.90 ca fiind mai mic decât 10 și astfel omul în cauză este mai tentat să cumpere acel produs. În mod similar, un a-lister a spus cândva, bazându-se pe un proverb chinez ce afirmă că o imagine valorează cât o mie de cuvinte, că articolele de pe web trebuie să aibă imagini. Și toate articolele de pe web au imagini.

Te-ai putea aștepta ca cele o mie de cuvinte suplimentare să nu aibă rost dacă sunt aruncate fără noimă într-un context cu care nu se potrivesc, dar imaginile funcționează. De ce? Pentru că ele te ajută să faci o „vânzare”. Iar vânzarea în termenii www înseamnă vizită sau accesare. La ora actuală există atât de multă informație, încât este foarte greu să-l convingi pe internautul care vede linkul tău să intre pe el. Puteți verifica asta singuri: dați un click după orice cuvânt pe Google. Veți găsi probabil milioane de rezultate, grupate pe sute de pagini. Pe câte dintre ele intrați? Dacă vă interesează subiectul, poate pe primele 3-4 pagini. Dacă nu vă interesează așa de mult, poate pe primele 3-4 rezultate. Rămân câteva milioane neaccesate. Așa că scopul imaginilor nu este să facă un articol cât mai accesibil, ci să-l facă cât mai accesat, aici se dă bătaia.

Să zicem că ești blogăr și articolul tău ajunge, sub forma unui link, la cineva de pe Facebook. Din momentul în care respectivul vede linkul, ai câteva fracțiuni de secundă să-l convingi să dea click pe el, altfel trece mai departe. Și cum îl convingi? În afară de titlu (clickbait), punând o imagine. Cât mai mare, cât mai atractivă, cât mai interesantă. Gândiți-vă așa: dacă vedeți două linkuri pe aceeași temă, unul cu o imagine și altul fără, pe care sunteți tentați să dați click? Răspunsul nu ține cont de gradul de inteligență sau de cultură. Pur și simplu ochii vă fug prima dată spre cel cu imagini, deoarece creierul este atras de vizual. Așa că imaginile funcționează, în sensul că aduc un trafic mai mare. Sunt un element de marketing.

Cu privire la a doua întrebare, cu ce-i de făcut, ei bine, există și bloguri care nu au imagini. Cudi de exemplu nu folosește imagini. Renata de exemplu nu folosește imagini. Evident, Daimon nu folosește nici el imagini. Iar pentru restul, mi-a luat două minute să caut o extensie funcțională de Firefox care blochează imaginile, afișând pagina ca și cum n-ar avea decât text. Probabil că există și altele, după cum bănuiesc că nu-i chiar greu de făcut una, deși n-am făcut în viața mea vreo extensie de browser. Sau, dacă folosiți extensia Adguard, și asta mi-a luat ceva mai mult timp, filtrul ||*$image,important blochează toate imaginile de pe toate site-urile, exceptând cele pe care le-ați adăugat în whitelist. La Adblock Plus este la fel, în timp ce uBlock Origin înțeleg că are chiar opțiune explicită pentru așa ceva.

7 thoughts on “Internetul, made in China

  1. Camelia 23.08.2017 / 13:33

    Da, am priceput ideea, reprezentative pentru tine sunt două nume cărora te tot căzneşti să le atragi atenţia. Spor!

  2. Elena 23.08.2017 / 15:27

    Bingo! Ce spirit de observație bun ai, dragă. 🙂

  3. Lotus 23.08.2017 / 18:36

    Camelia, tu ești o fată ok, dar uneori o dai în bară cu interpretările.

  4. Camelia 23.08.2017 / 19:44

    Nici pomeneală, rămân la părerea mea, sunt neclintită în ea.

  5. Iosif 23.08.2017 / 21:31

    @LOTUS
    “Femeile sunt creaturi menite sa fie iubite,nu întelese.” – Oscar Wilde –
    Pacatul si moartea a venit prin femeie,însa tot prin ea a venit iubirea,iertarea si viata – Iosif – 🙂

  6. Lotus 23.08.2017 / 22:03

    Suit yourself.

  7. Lotus 23.08.2017 / 22:04

    @IOSIF

    Mircea cel Bătrân a fost domnitorul Țării Românești – istoria –

Comentezi?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s