Libertatea mea, libertatea ta


În ultimul lui articol, Ketherius propune ca temă de gândire libertatea medicului care, refuzând eutanasia, încalcă libertatea pacientului de a-și scurta chinul. Nu pot comenta pe acea pagină. Apropo de asta, nu faceți greșeala să-i spuneți lui Ketherius că dă dovadă de prostie! La început va încerca să vă ignore cu detașare remarca, dar ceva îl va tot râcâi în ego, astfel că treptat va ajunge să se răstească la voi, să vă spună că sunteți boi, pentru ca în final să vă interzică dreptul de a mai comenta la el pe blog. Dar să revenim la oile, adică medicii noștri, care ar trebui să nu miște-n front.

libertate

Ketherius spune că în Canada s-a dat o lege conform căreia bolnavii terminali au dreptul să aleagă să moară. Și că o parte dintre medici refuză să fie implicați în acest proces, invocând motive de religie și/sau conștiință. Concluzia lui este că libertatea acestor medici încalcă libertatea pacienților suferinzi și că ei, medicii, nu au dreptul de a alege în această situație.

Pentru început, să facem următoarea remarcă: fiecare monedă are două fețe, iar chestiunea pusă în discuție poate fi privită și în sens invers: oare este în regulă ca libertatea pacientului de a opta pentru propria moarte să impieteze asupra libertății de conștiință a unui medic?

Concret, aș răspunde la întrebarea lui Ketherius cu o altă întrebare: particularizând discuția, medicul în cauză are cabinet privat sau este angajat la stat? Dacă are cabinetul lui, atunci poate refuza să participe la un act medical pe care îl consideră imoral, la fel cum orice vânzător poate alege produsele pe care să le comercializeze în magazinul lui și orice independent poate alege serviciile pe care să le presteze. Dacă este angajat la stat, atunci din punct de vedere legal ar trebui să se supună deciziilor statului, sau ar trebui să le conteste într-un tribunal. Atenție, Curtea Supremă nu a decis că fiecare medic este obligat să eutanasieze.

O soluție simplă și de bun simț, banală chiar, care să nu tensioneze lucrurile nici de o parte, nici de cealaltă, împăcând capra cu varza, ar fi ca medicii să fie lăsați să aleagă dacă doresc sau nu să se implice în actul eutanasiei iar statul să asigure existența unui număr suficient de medici pro-eutanasie pentru fiecare zonă/localitate/regiune, care eventual vor fi plătiți suplimentar. În acest mod, dacă ai în familie un bolnav în stadiu terminal care vrea să-și scurteze chinul iar medicul lui de familie refuză eutanasia, poți merge la medicul pro-eutanasie din regiunea ta.

Pe blogul lui Ketherius, opiniile sunt diverse. Elena spune că scopul unui medic este să protejeze viața, nu să o distrugă. Eternul Iosif spune ceea ce spune el permanent, că totul este iubire. O comentatoare cu vocație de tămăduitoare propune ca medicii rebeli să fie împușcați. Dar cel mai frumos comentariu prin simplitate și bun-simț îi aparține unei fete care se semnează cu numele Cristina:

Legile… legile-s făcute de cei care au puterea.
Unde e libertatea medicului care refuză să facă un astfel de act, dacă e obligat prin lege să acționeze împotriva conștiinței lui? Pacientul dacă vrea să moară, nu are decât să se ducă la alt medic, e liber să aleagă.

Nu e asta pur și simplu sublim? Medicul e liber să facă ce dorește, pacientul la fel. Nu-i ca și cum refuzul medicului tău de familie te-ar priva de posibilitatea de a-ți scurta viața. În replică, Ketherius spune (sublinierile îmi aparțin):

Cristina, medicul de familie nu administrează doza letală, doar oferă o trimitere, trimitere ce este o cerință legală pentru a începe demersurile.

Pe de altă parte, medicul este sănătos, merge acasă la familia lui, face o căruță de bani, mult mai mult decât pacientul, o parte din bani îi primește de la pacient etc.. Pacientul, în schimb, este la pat, imobil, în suferințe groaznice, incapabil să se deplaseze singur.

Și tu pe bolnav îl pui să umble pe la ușile doctorilor? De ce nu poate medicul să semneze o rețetă și să se spele pe mâini? Că, până la urmă, nu e decizia medicului de familie, ci a unei comisii ce include – parcă – și notar și polițist etc. Semnătura medicului de familie nu garantează moartea pacientului, ci începerea unui proces ce poate fi oprit de autorități.

Așadar, rămâne cum am stabilit. 😉

Pe final, vă las cu un fragment din filmul Ultimul Mohican:

Nu i-aș putea găsi nici o vină lui Nathaniel pentru că, la minutul 2:26, îl împușcă pe maiorul Duncan. Fapta lui este un act asumat de curaj și compasiune. Pe de altă parte, nu l-aș putea obliga să facă așa ceva.

13 thoughts on “Libertatea mea, libertatea ta

  1. Marian 28.06.2017 / 20:59

    Intrebare : pentru ce este nevoie sa-i ceri cuiva sa-ti scurteze suferinta atata vreme cat inca ai cat de cat putere in tine ? Oare nu-i mai bine s-o faci singur in linistea unui loc ales d e tine….cu mijloacele alese de tine si sa ” evadezi ” atunci cand hotarasti TU PERSONAL ??? In urma cu vreo zece ani , am fost diagnosticat cu cancer pulmonar , eu si inca vreo doi colegi de salon de la ” Marius Nasta ” si , trimesi la Oncologie . Eu le-am ras in nas medicilor respectivi , unul dintre oamenii ailalti s-a agatzat ca inecatul de pai de speranta lungirii vietii prin programul chimioterapiei , iar ceallalt…si-a pus streangul d e gat in aceeasi seara in curtea spitalului de la Fundeni . Si inca o intrebare cu scuzele de rigoare pentru indrazneala : Ketherius , traieste in Canada ? Daca da , atunci este explicabil : alta cultura . In Romania oamenii nu cer statului sau vreunui doctor ….Kevorkian , sa le scurteze suferintele . In Romania oamenii nu cer NIMANUI permisiunea de-a muri . In Romania…mori …te sinucizi pur si simplu fara alte vrajeli . In Romania oamenii se sinucid si pentru mai putin decat suferinta iar unii , nici macar n-au habar ce-nseamna suferinta . Macar aici , cand vine vorba despre sinucidere , cred ca santem ca vechii daci asa cum ai descria prof. Daicoviciu : nu punem mare pret pe viata la un moment anume in desfasurarea ei , mai ales daca astfel ai putem face in necaz ” celui ce-a creeat cerurile , pamantul si tot ceea ce s e afla pe ele ” – cum ar cita Iosif din Biblie – insa …. a uitat ca are si oarece indatoriri vis a vis de cei creeati de…EL .

  2. Marian 28.06.2017 / 21:08

    Inainte sa uit : cel ce a ales Moartea prin sinucidere era un fost detinut politic care statuse arestat d e prin ’54 pana prin ’69 adica , un om care…rezistase de zeci de ori in alte ocazii , tentatiei de-a evada din viata . Omul fusese la Pitesti iar dupa asta canalul …. ai paruse o dulce alinare . Taman ce Statul Roman ai recunoscuse dreptul de-a primi o pensie mai mare avand in vedere faptul ca , ai fusese recunoscuta in sfarsit calitatea de fost detinut politic si chinurile la care a fost supus , de catre acelasi Stat Roman si sub ochii ingaduitori , ai aceluiasi Dumnezeu .

  3. Lotus 29.06.2017 / 00:42

    Marian, da, Ketherius locuiește în Canada de ceva ani. Și da, bolnavul ar putea să-și ia viața singur, dacă ar putea; în unele cazuri este imobilizat la pat. Dar da, oamenii au „darul” de a complica unele situații.

    Multă sănătate!

  4. Renata Carageani 13.07.2017 / 05:53

    E destul de trist, Lotus, că nu deosebești sensul figurat de cel propriu într-un text.
    Ce preferi? Să cred că nu faci, sincer, diferența între ele sau că doar te prefaci, ca să aplici mici împunsături gratuite?
    Dacă prima variantă e valabilă, asta ți se trage de la ceea ce ți-am mai reproșat: nu ești familiarizat cu cititul, nu înțelegi sensul unui text. În al doilea caz… ești doar răutăcios fără motiv.
    Dacă aș afirma acum că, uneori, când mă contrazici de dragul contrazicerii, „îmi vine să te omor”, ai fi capabil să-mi faci o plângere la poliție cum că te-am amenințat cu moartea?
    În caz că vei simula că nu știi despre ce vorbesc – e vorba de afirmația mea despre medicii împușcați.
    Cum eu nu ți-am închis ușa blogului în nas, deci ai fi putut să ceri lămuriri despre faza cu doctorii, nu să-mi scoți afirmații din context și să le interpretezi după bunul plac, nu pot decât să constat că ai o înclinație specială pentru țățisme.

    • Lotus 14.07.2017 / 00:19

      Renata, mi-ai scris un comentariu relativ lung despre un singur punct din articol, respectiv acea trimitere la tine. 🙂 Înțeleg, aia te arde, dar aș fi fost curios ce părere ai despre restul articolului. Și acum să îți răspund.

      Primo, chiar te-am întrebat dacă vorbești serios în legătură cu medicii respectivi, aici. Întrebare la care mi-ai și răspuns, dar cred că după publicarea acestui articol. Cu ce-s eu de vină că tu nu mai reții acest lucru?

      Secundo, mă acuzi că nu știu citi un sens figurat. Dar eu m-am rezumat la a prelua și reda afirmația ta, așa cum ai formulat-o. N-am făcut nici o apreciere la adresa ei, critică sau de altă natură. Deci ce vezi tu la mine pe blog e fix afirmația ta. Dacă la Cudi pe blog era figurată, mă gândesc că și la mine pe blog este figurată. Eu, când am scris articolul, n-am știut ce-ai gândit tu când ai făcut acea afirmație, așa că m-am limitat să o redau aidoma, fără să o comentez. Iar contextul în care am redat-o este al unui paragraf în care am făcut o glumă pe seama lui Iosif. Așa că, dragă Renata, e destul de trist că, atunci când vine vorba de numele tău, nu mai ești capabilă să decelezi nuanțele umoristice dintr-un text.

      Terțio, cine-mi garantează că, dacă din perspectiva de blogăriță și comentatoare exagerezi în scris, din perspectiva de judecătoare n-ai exagera în acordarea sentințelor? M-am gândit mult dacă să fac acea mențiune la tine sau nu. Până la urmă am făcut-o, deoarece ai mai zis o dată o chestie similară, despre Bivolaru, că ar trebui să stea în închisoare pentru că s-a pozat lângă o mireasă dezbrăcată, sau ceva de genul.

      Și nu, nu te-aș acționa în instanță. Pe de altă parte, eu n-aș zice niciodată despre tine, dacă mă enervezi, că-mi vine să te omor. N-aș zice, că-i o exagerare.

    • Lotus 14.07.2017 / 05:35

      Renata: între timp, ți-am citit comentariul de pe blogul lui Cudi. Eu credeam că doar trebuie să-ți ajustezi modul cum ții ochelarii pe ochi când intri la mine pe blog, dar se pare că ai probleme serioase cu dioptriile, trebuie să-ți schimbi cu totul ochelarii, dacă ai ajuns să crezi că am făcut acea mențiune la tine cu scopul de a-ți strica gustul cafelei. Pe bune, ceva e foarte greșit în modul cum mă citești.

  5. Iosif 14.07.2017 / 01:39

    @Lotus
    Megalomania ta exacerbata îti întuneca ratiunea,ignorând,jignind si catalogându-i pe toti sub nivelul pseudo-cunostintelor tale,pseudo-filologice-religioase,orbit de îngâmfare,esti incapabil de a percepe sensul existentei absolute,atemporale si relatia absoluta de asociere,suprapunere si echilibrul dintre viata- IUBIRE -moarte,aceasta curgere atemporala ciclica a existentei supreme rational-sebtimentala în care nimic nu se pierde nimic nu se câstiga ci totul se transforma… 🙂
    Fii binecuvântat si luminat .

    • Lotus 14.07.2017 / 01:41

      Eu sper că nu sunt megaloman, dar, în sfârșit, mulțumesc pentru urarea din final.

  6. Renata Carageani 14.07.2017 / 07:27

    Lotus, Bivolaru ar trebui să stea la închisoare pentru orgiile sexuale cu minori, sub pretextul yoghinismului. Și pentru înșelătorie.

  7. Renata Carageani 16.07.2017 / 07:21

    Lotus, mulțumesc pentru recomandarea de lectură. Nu tot ce zboară se mănâncă. Nu orice apare tipărit în formă de carte e musai de citit. Numai când zic integrare în absolut îmi vine să zâmbesc!
    Pe de altă parte, în anii aceia, de oprimare a libertății de-a gândi altfel decât în lumina documentelor de Partid, orice mișcare spirituală care scăpa de sub bocancul comunist avea farmecul ei de boemă și disidență.

    • Lotus 16.07.2017 / 22:52

      Renata, cartea e scrisă de Gabriel Andreescu. Mai mult, e scrisă în baza unei temeinice documentări, care a implicat studierea arhivelor securității.

Comentezi?

